28 marca 2016

jak zyskałam nową Ciocię, czyli parę słów o Bakowiczach

Święta wielkanocne z 2016 roku zapamiętam już chyba na zawsze. W Wielką Sobotę, kiedy to jeszcze byłam w pracy, zadzwoniła moja komórka, a na niej pojawił się nieznany mi stacjonarny numer. Jako że nie miałam akurat klientów, odebrałam i najpierw prawie zaniemówiłam, a potem wpadłam w wielką euforię, kiedy dotarło do mnie, kto jest po drugiej stronie słuchawki. Zadzwoniła do mnie pewna Pani, która kilka lat temu wydała książkę o rodzie Bakowiczów, z którego to właśnie się wywodzi. Ja również mam swoją malutką gałązkę w tej rodzinie, ale może od początku...

...moje powiązania z Bakowiczami...

Rok 2013.
Nikt mi nie powiedział, że którykolwiek z moich przodków jest z Bakowiczów. Pierwszą wzmiankę, na jaką trafiłam w związku z tym nazwiskiem, to był akt ślubu moich pradziadków od strony dziadka macierzystego, Kacpra Stery (Styry) z Karoliną Firas znaleziony dzięki Genetece, która dopiero zaczęła się wówczas rozwijać. Akt z rosyjskiego przetłumaczyli mi znajomi internetowi genealodzy, bo ja z tym językiem  byłam (i w sumie nadal jestem) na bakier. Wtedy to dowiedziałam się, że rodzicami Karoliny byli Wojciech Firas i Antonina Bakowicz.

akt ślubu Kacpra Stery i Karoliny Firasówny

Sucha informacja o nich została zapisana, a potem zapomniana na jakiś czas - bo nie zawsze znalazła się wolna chwila, by podjąć dalsze poszukiwania.

Rok 2014.
Od samego początku roku mój czas wolny zajmowały przygotowania do operacji bariatrycznej, ale po niej, kiedy już nieco doszłam do siebie, mogłam poświęcić wolne chwile na poszukiwania przodków. Geneteka zaczynała się rozrastać, dostęp do metryk poszerzał się coraz bardziej, a ja korzystałam z tego, że jestem na L4 i kiedy Syn był w szkole, miałam czas na przeglądanie starych akt. I tak oto znalazłam akt urodzenia mojej prababci, Karoliny Stery z Firasów.

akt urodzenia Karoliny Stery z Firasów, córki Wojciecha i Antoniny z Bakowiczów

Już wiedziałam, że muszę szukać dalszych pokoleń, a przede wszystkim znaleźć akt ślubu Wojciecha Firasa i Antoniny Bakowicz. I udało się! Miałam akt przed oczami, ale niewiele się z niego dowiedziałam, bo był po rosyjsku. I znów dobre duszyczki mi pomogły, poznałam dane rodziców Antoniny - Wojciech Bakowicz i Marianna Wojciechowska.

akt ślubu Wojciecha Firasa i Antoniny Bakowiczówny

Próbowałam znaleźć jakieś rodzeństwo mojej prababci, ale nie udało mi się. Wtedy postanowiłam się skupić na tym, co było dostępne "od ręki" - rodzeństwie obydwojga prapradziadków. Z Firasami jakoś sobie poradziłam, rozpisałam to i owo, a i Bakowicze po pewnym czasie mi się rozrośli.

Rodzicami Antoniny byli Wojciech Bakowicz i Marianna Wojciechowska. Ślubowali sobie 19.02.1843 r. w Dąbrowie Wielkiej. Świadkowali im Wincenty Mielcarek i Mikołaj Skałecki.

akt ślubu Wojciecha Bakowicza i Marianny Wojciechowskiej

ciąg dalszy aktu ślubu Wojciecha Bakowicza i Marianny Wojciechowskiej




Pierwszym dzieckiem, które urodziło się w tym małżeństwie była Michalina Bakowicz. Urodziła się 13.09.1848 r. w Okręglicy. Jej rodzicami chrzestnymi zostali Leon Bąk i Józefa Mielcarkowa z Sokołowa. Niestety, nie znalazłam do tej pory jej aktu zgonu, ani ewentualnego ślubu. Zapadła się pod ziemię...

akt urodzenia Michaliny Bakowicz, córki Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich




Drugim z kolei dzieckiem w rodzinie był Michał Bakowicz, urodzony 14.09.1849 r. w Okręglicy. Jego rodzicami chrzestnymi zostali Andrzej Piwnik i Zuzanna Jakubowska - obydwoje z Sokołowa.

akt urodzenia Michała Bakowicza, syna Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

Michał Bakowicz ożenił się z Józefą Nachowicz w 1876 r. w parafii w Chojnem. Pod aktem ślubu widnieje podpis pana młodego.

akt ślubu Michała Bakowicza i Józefy Nachowiczówny

Z informacji, jakie udało mi się zebrać na dzień dzisiejszy, mieli dziesięcioro dzieci:
  • Helena (1877-?) => wyszła za Józefa Szczepaniaka
  • Stanisław (1880-1952) => dziadek p. Stanisławy Kalety, zmarł w Krakowie
  • Józef (1884-?) => ożenił się z Władysławą Ubycha
  • Władysław (1886-1886)
  • Antoni (1887-?)
  • Aniela (1890-?) => wyszła za Stanisława Leśniaka
  • Bronisław (1892-1893)
  • Jan (1894-?)
  • Stefan (1896-1898)
  • Marianna (1898-?).

Dalszych losów dzieci Michała i Józefy nie zdołałam poznać, ale niebawem się to zmieni :-) Tylko muszę dostać w swoje ręce książkę napisaną przez p. Stanisławę Kaletę, która okazuje się być moją Ciocią :-) Bo ta Pani, która do mnie zadzwoniła, to właśnie p. Stasia. Wspomniany wyżej Michał Bakowicz był jej pradziadkiem. Miło znaleźć kogoś z tak bliskiej rodziny, co by wymienić się doświadczeniami genealogicznymi.


Trzecim z kolei dzieckiem Wojciecha i Marianny była moja 2x-prababcia, Antonina Bakowicz. Urodzona w Okręglicy 14.12.1851 r., a jej rodzicami chrzestnymi byli Wincenty Mielczarek i Katarzyna Nowacka z Sokołowa.

akt urodzenia Antoniny Bakowicz, córki Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

O praprababci się rozpisywać nie będę - jest kilka słów o niej tutaj.




Kolejnym dzieckiem była Petronella Bakowicz. Urodziła się 24.05.1854 r. w Okręglicy, a jej chrzestnymi rodzicami zostali Stanisław Bakowicz i Julianna Piwnikówna. Do tej pory nie sprawdziłam powiązań rodzinnych między chrzestnym a rodzicami Petronelli.

akt urodzenia Petronelli Bakowicz, córki Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

Petronella wyszła za mąż za Franciszka Kozłowskiego, miała na pewno następujące dzieci:
  • Rafał (1876-1879)
  • Bolesław (1882-1937) => ożenił się z Antoniną Zawieją
  • Józef (1885-?) => ożenił się z Antoniną Morawską
  • Bronisława (1888-?).

Dwoje pierwszych dzieci miała jeszcze jako panienka. Aktu ślubu z Franciszkiem nie znalazłam. Za to przed momentem znalazłam jej akt zgonu. Zmarła w 1910 r. w Sieradzu.

akt zgonu Petronelli Kozłowskiej z Bakowiczów




09.11.1859 r. w Okręglicy urodziła się Katarzyna Bakowicz, kolejna córka Wojciecha i Marianny. Jej rodzicami chrzestnymi zostali Mikołaj Nowak i Marianna Wojciechowska, wujenka. Na razie nie sprawdzałam, z którego to wujka jest owa Marianna, ale może kiedyś się znajdzie :-)

akt urodzenia Katarzyny Bakowicz, córki Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

Dalszych losów Katarzyny nie znam, podobnie jak w przypadku jej najstarszej siostry, gdzieś zniknęła w otchłani czasu.




18.03.1861 r. w Sokołowie rodzi się Józef Bakowicz, drugi syn Wojciecha i Marianny. Chrzestnymi byli Jan Wojciechowski i Zuzanna Bakowiczowa. Nie sprawdziłam powiązań rodzinnych z chrzestnymi.

akt urodzenia Józefa Bakowicza, syna Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

Józef Bakowicz ożenił się w 1889 r. w Sieradzu z Franciszką Gadomską. Na pewno mieli pięcioro dzieci:
  • Helena (1891-?)
  • Stefania (1894-1955)
  • Jan (1900-1949)
  • Anna (1903-?) => wyszła za Władysława Targowskiego
  • Józef (1907-?).
akt ślubu Józefa Bakowicza i Franciszki Gadomskiej

Nie wiem, kiedy zmarł Józef, ale w akcie ślubu jest informacja o zgonie Franciszki - zm. 19.02.1953 r. w Sieradzu.


Kolejne dziecko Wojciecha i Marianny to Honorata Bakowicz. Urodziła się 21.01.1864 r. w Okręglicy, a jej rodzicami chrzestnymi zostali Wincenty Goździkowski i Magdalena Modrzejewska.

akt urodzenia Honoraty Bakowicz, córki Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

W 1884 roku w Chojnem Honorata wychodzi za mąż za Michała Raszkowskiego, z którym ma na pewno pięcioro dzieci:
  • Józef (1889-?)
  • Piotr (1893-1894)
  • Władysław (1895-1896)
  • Jan (1897-1897)
  • Anna (1901-1901). 
akt ślubu Michała Raszkowskiego i Honoraty Bakowicz


Nie znam daty zgonu Honoraty i jej męża.


Ostatnim już dzieckiem w rodzinie był Paweł Bakowicz. Urodził się 30.06.1866 r. w Okręglicy, a jego rodzicami chrzestnymi zostali Karol Nowak i Balbina Cieślicka.


akt urodzenia Pawła Bakowicza, syna Wojciecha i Marianny z Wojciechowskich

 Niestety, 20.10.1882 r. Paweł zmarł w Okręglicy.

akt zgonu Pawła Bakowicza



Tak oto przedstawia się rodzeństwo mojej 2x-prababci. Aby dalej drążyć temat, który pojawił się za sprawą poznania telefonicznego Cioci Stasi, muszę rozpisać kolejne pokolenie wstecz - czyli rodzeństwo Wojciecha Bakowicza, ale o tym już następnym razem :-)

Udostępnij ten wpis
Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.