9 lutego 2015

4xpra-dziadkowie cz. 15

Wawrzyniec Bak vel Bakowicz i Katarzyna Szcześniak vel Szczęsna - tą parą zajmę się w tej chwili. Tak więc - do dzieła :-)

Wawrzyniec Bak urodził się prawdopodobnie ok. 1795 roku na terenie parafii Burzenin. Był synem Tomasza i Justyny zd. Kowal. Na dzień dzisiejszy wiem, że miał brata Kazimierza. I tyle jeśli chodzi o rodowód Wawrzyńca.

Katarzyna Szcześniak urodziła się ok. 1799 roku, również prawdopodobnym miejscem urodzenia był Burzenin, ale z racji braku aktów nie jestem w stanie tego sprawdzić. Jej rodzicami byli Roch Szczęsny i Helena Kopczyńska.
Katarzyna miała 3 siostry:
- Elżbieta (1791-1831) => wyszła za Antoniego Baka (mian. Bak)
- Petronela (1809-?) => wyszła za Kacpra Jurę (mian. Jura)
- Józefa (1812-?).
Losów sióstr niestety zbyt dobrze nie poznałam na ten moment.

Ślub Wawrzyńca i Katarzyny odbył się 12.01.1817 roku w Burzeninie. Znalazłam akt potwierdzający to wydarzenie.

akt ślubu Wawrzyńca Bakowicza i Katarzyny Szcześniak
W akcie pan młody ma nazwisko "Bak", które z czasem przejdzie w formę "Bakowicz". Podobnie w przypadku panny młodej - ojciec jest "Szczęsny", ona "Szcześniąka", by potem już przyjąć ostateczną formę "Szcześniak".

Z tego małżeństwa narodziło się kilkoro dzieci:
- Wojciech (1823-1881) => mój 3xpradziadek
- Andrzej (1825-1826)
- Paweł (1827-1827)
- Wincenty (1831-1863)
- Brygida (1832-?)
- Antonina (1834-1837)
- Stanisław (1837-?)
- Antonina (1840-1841)
- Józef (1842-1928)
- Piotr (1844-1845).


Wawrzyniec Bakowicz zmarł 5.08.1852r. w Okręglicy, parafia Dąbrowa Wielka. Zgon zgłasza najprawdopodobniej syn - Wojciech oraz Wincenty Mielcarek. Według aktu zgonu mógł mieć około 70 lat.
akt zgonu Wawrzyńca Bakowicza
Na chwilę obecną nie wiem, kiedy zmarła Katarzyna. Muszę jej poszukać, a nuż jest gdzieś pod nosem, tylko skrzętnie się ukrywa ;-)

- po kilku minutach... -

Już mam Kasieńkę!! Okazuje się, że wyszła ponownie za mąż. Jej wybrankiem został Szymon Stachurski, a ślub odbył się 2.10.1865r. w Dąbrowie Wielkiej.

akt ślubu Szymona Stachurskiego i Katarzyny Szcześniak-Bakowicz
Teraz pozostaje mi zagłębić się w poszukiwaniach aktu zgonu Katarzyny. Więc idę na poszukiwania...

- ... pół godziny później ... -

Jest! Mam akt zgonu Katarzyny! Znalazłam go w parafii Brzeźnio, z której pochodził jej drugi mąż. Musiała się po ślubie przeprowadzić na nowe gospodarstwo. Zmarła w 14.02.1876 roku we wsi Stefanów, a już niebawem jej mąż ponownie staje na ślubnym kobiercu - ale to już inna historia...

akt zgonu Katarzyny Szcześniak-Bakowicz-Stachurskiej

Udostępnij ten wpis
Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.