16 sierpnia 2014

Bełchów i ja

Nadarzyła się wreszcie okazja i wybrałam się w strony mojego ojczystego dziadka, Franciszka Wierzbickiego, a mianowicie do Bełchowa. Dziadek co prawda urodził się w Dzierzgowie, raptem 1 km od Bełchowa, ale to właśnie w parafii Bełchów był ochrzczony. 

Parafia w Bełchowie jako patrona ma św. Macieja Apostoła. Należy do dekanatu Łowicz-Katedra. Na początku swojego istnienia budynek kościelny był z drewna. Inicjatorem zmiany jego wyglądu został ksiądz Julian Turulski w II połowie XIX wieku. W tamtym okresie wszystkie kościoły na terenie ziem polskich powstawały w wyniku działań pruskich, jednakże parafia Bełchów odznaczyła się tym, iż mieszkańcy wypędzili budowlańców przed ukończeniem pracy. Sklepienie według planów miało przybrać formę łuku tak jak w innych kościołach, niestety bełchowianie nie potrafili tego dokonać, tak więc sklepienie do dziś biegnie po linii prostej. W pierwotnej wersji, budowa nie miała transeptu, więc kościół nie był na planie krzyża. Jednak po pewnym okresie czasu, kaplice boczne zostały wzniesione z inicjatywy księdza Daniela Michałowskiego. Historia tego zabytku przewidziała także ogromny pożar, który zajął niemalże cały Bełchów i część kościoła. Podczas wojen napoleońskich w starej plebanii mieścił się szpital polowy. Przy budynku kościelnym znajduje się dzisiaj nowa plebania, pobudowana za księdza Dyśkowskiego, pod której fundamentami niegdyś istniał cmentarz.
Obecny kościół jest budynkiem murowanym, jednonawowym, orientowanym. Zbudowany został w stylu barokowym. Posiada on charakterystyczną dla tego stylu czworoboczną, ozdobną wieżę oraz umieszczone w niszach przy głównym wejściu rzeźby.


Kościół p.w. św. Macieja w Bełchowie

Wewnątrz kościoła znajduje się sześć zabytkowych ołtarzy. Na drewnianym ołtarzu głównym umieszczony jest namalowany w XVIII w. obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Ołtarze boczne poświęcone są św. Maciejowi i św. Stanisławowi (ołtarze drewniane) oraz św. Annie i św. Józefowi Oblubieńcowi (ołtarze murowane). Umieszczone w tych drugich obrazy są autorstwa J. Stelmaskiego i pochodzą z 1917 r. Dodatkowo w kaplicy można obejrzeć ołtarz Serca Pana Jezusa. Na uwagę zasługuje także poświęcony przez papieża Leona XIII obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy znajdujący się w kaplicy.


ołtarz św. Macieja

ołtarz św. Stanisława



ołtarz św. Anny

ołtarz św. Józefa Oblubieńca















ołtarz
Matki Bożej
Nieustającej Pomocy
ołtarz główny
















Podczas wizyty spotkałam się z księdzem wikariuszem, który powiedział, że nie było prowadzonej inwentaryzacji cmentarnej i nie jest w stanie powiedzieć mi, gdzie został pochowany mój pradziadek Mikołaj Wierzbicki i praprababcia Zuzanna Wierzbicka z Okrasków. Mówi się trudno ;-) Za to po wizycie na cmentarzu udało mi się znaleźć grób przyrodniego brata mojego dziadka - Stanisława Stań - i jego żony. Może przy następnej wizycie uda mi się skontaktować z jego potomkami. Drugą osobą, którą odnalazłam na cmentarzu, jest syn brata mojego prapradziadka - Franciszek Wierzbicki wraz z żoną. Innych "nowych" członków rodziny podczas tej wizyty nie znalazłam. Ale w poszukiwaniach nie będę ustawać.


nagrobek przyrodniego brata mojego dziadka



 
















nagrobek syna brata mojego prapradziadka


Informacje na temat Bełchowa zaczerpnięte z:
http://cudzechwalicieswegonieznacie-projekt.blogspot.com/
http://maciejap.blogspot.com/
http://pareto.vot.pl/belchow/

Udostępnij ten wpis
Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.